Naar overzicht

Vertel je publiek wie je bent!

17 januari 2016 - 6 min. leestijd
Roisin

Persoonlijk

“Before you tell me where we’re going, show me where you’ve been.”

What makes them tick

Ken je dat gevoel van verwondering? Wanneer je ademloos naar iemand kan luisteren omdat die persoon jou echt inspireert? Wanneer je zo nieuwsgierig bent naar die persoon dat je alles van hem of haar zou willen weten? Dat je bovenal wilt doorgronden hoe zij denken: what makes them tick. Misschien ben je dan wel een beetje een groupie van een persoon en zijn of haar idee. Of beter: van zijn of haar unieke interpretatie van de wereld. Misschien zijn ze wel een beetje een (durf ik dit on-hollandse, on-nuchtere woord te gebruiken?) held voor jou!

Helden hebben we allemaal, maar zelden zien we onszelf in dat daglicht. Geïnspireerd luisteren naar een spreker die vanuit zijn passie vertelt over zijn persoonlijke ervaringen en deelt wat hij daarvan heeft geleerd: dat is magisch voor een toehoorder. En nu denk je vast: tja, maar zulke magische momenten? Dat je als spreker mensen zo in vervoering kunt brengen met jouw ervaring, dat is echt alleen weggelegd voor de happy few.

Nietes. Dat kan jij ook!

Om je dat te laten zien introduceer ik je graag mijn eigen held: Kurt Vonnegut. Een schrijver waar er geen tweede van is. Ik kwam met Kurt in aanraking tijdens mijn studie Engelse literatuur. Nog nooit wist het wereldbeeld van een ander mij zo te intrigeren, te shockeren en wakker te schudden. Kurt heeft gevochten in WOII. Zijn boeken over die ervaring en over hoe het zijn denken heeft veranderd, raken mij nog elke keer als ik ze herlees. Kurt was bovendien een uniek figuur en een waanzinnige verteller.

Kurt heeft ooit een lecture gegeven over ‘The structure of stories’ waarin hij geestig en helder vertelde over een wet in de storytelling die ten grondslag ligt aan vele klassieke en moderne sprookjes of verhalen. Die wet licht toe dat de balans tussen voor- en tegenspoed in elk verhaal maakt dat het de moeite waard is om naar te luisteren. Maar bovenal: dat de persoon in kwestie pas ultiem geluk en succes is gegund als hij of zij eerst door een dal is gegaan om er te komen. Welke verhaalcurve hij ook tekent; er zit altijd een piek en een dal in.

What makes a hero?

Helden zijn pas echt helden voor ons als we ze een beetje hebben mogen doorgronden. Als ze met ons hebben durven delen welke worstelingen, gedachtekronkels, twijfels, onzekerheden en zoektochten er aan hun overwinning ten grondslag liggen. Dit is een universeel gegeven, het is zelfs zo dat vrijwel alle Hollywood films erop gebaseerd zijn. Denk maar eens aan de recente revival van de Superhelden films. De bekende filmhelden van deze tijd – Iron Man, Spiderman, Batman – zijn niet meer dezelfde ongenaakbare, onfeilbare helden van weleer. Neen: zij hebben misschien wel superkrachten, maar zij doorgaan ook diepe persoonlijke lessen. De strijd tussen goed en kwaad speelt vaker dan ooit in hun eigen psyche af. Iron Man die bijna ten onder gaat; niet aan een vijand, maar aan zijn eigen arrogantie en zelfoverschatting. Batman die wordt geteisterd door een pijnlijk verleden die hem terug doet trekken in zijn Batcave, ook al ontsteekt Commissioner Gordon wanhopig het Batsignal tegen een donkere lucht. Maar gelukkig, de helden overwinnen hun demonen, in the end…

You’re a hero, too!

Je hoeft geen superheld te zijn om dingen overwonnen te hebben. Je hoeft geen Richard Branson te heten om jouw zwaarbevochten lessen als ondernemer met de wereld te mogen delen en je hoeft al helemaal geen Gandhi te heten om je wijsheid te verspreiden. Als manager hoef je inderdaad geen held te zijn voor je medewerkers, maar het delen van jouw ervaringen kan je team wel helpen in hun werk.

Zeggen wat er fout ging is spannender dan zeggen wat er wél gelukt is. En toch heb jij je les geleerd op het moment dat je vastliep. Toen dwong de omstandigheid je namelijk om creatief te zijn, om risico’s te nemen en om hulp te vragen. Dat zijn precies de momenten waar jij je publiek mee naartoe moet nemen als je ze wilt inspireren.

Maar hoe kom je nou bij zo’n ervaring? Dat zit ‘m eigenlijk in één simpele vraag. Kijk daarvoor eerst naar de boodschap die je op je publiek – je collega’s, je klant of je partner – wilt overbrengen. Wat is de kernboodschap van dat verhaal? Welk begrip of principe staat centraal? Stel jezelf dan de vraag: op welk moment heb ik voor het eerst geleerd dat dat principe heel belangrijk is?

Daag jezelf uit om verder terug te gaan dan je recente verleden. Graaf eens dieper. Misschien heb je toen je jong was ook wel eens die grote pestkop overwonnen op het schoolplein, ondanks het feit dat je bang was. Misschien ben je wel eens eerder – totaal tegen de verwachtingen van je omgeving in – radicaal in het diepe gesprongen; door op reis te gaan, door van studie of carrière te switchen, you name it! Het gaat erom dat jij jezelf die vraag durft te stellen en vooral dat je dit persoonlijke verhaal durft te delen met je publiek. Koppel aan je verhaal altijd jouw les: waarom is die les voor jou nu nog steeds relevant? En dan het allerbelangrijkste: waarom is deze les voor je publiek relevant? Als je deze persoonlijke uitdaging aandurft, grijp jij je kans om jouw boodschap impactvol te vertellen. Omdat je je publiek dan niet alleen in het hoofd weet te raken, maar ook in het hart.


P.S.: Ben je nieuwsgierig geworden naar Kurt Vonnegut? Bekijk hier zijn geestige mini-lecture over de structuur van heldenverhalen. 

Beeld: minarai

Magiemoment

Ontvang elke maand inspiratie voor magische communicatie in je mailbox.
We sturen alleen nuttige e-mails, beloofd!

Wij vinden spam ook vervelend en zullen niet meer dan één keer p.w. uitzenden.